Záznam z jednání

valné hromady ANNO v ČR Praha 19.6.2008

Tento záznam není oficiálním zápisem z jednání. Nejsou zachyceny všechny výroky účastníků. Oficiální zápis z jednání připravuje ANNO v ČR podle stenografického záznamu a bude k dispozici později.

Body jednání valné hromady ANNO:

  • PARTNERSTVÍ S VEŘEJNOU SPRÁVOU
  • DECENTRALIZACE FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
  • DAŇOVÉ ASIGNACE
  • UDRŽITELNOST PROJEKTŮ FINANCOVÁNÝCH ZE ZDROJŮ EU
  • PROBLÉM FINANCOVÁNÍ STŘEŠNÍCH NNO
  • VÍCELETÉ FINANCOVÁNÍ NNO
  • NOVELA HERNÍHO ZÁKONA – MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ NNO
  • ZISKOVOST A NEZISKOVOST JE TŘEBA ODDĚLIT
  • PODPORA ANGAŽOVANÉHO OBČANSTVÍ
  • KONCEPCE PODPORY ROZVOJE NNO
  • SPOLUPRÁCE ASOCIACE KRAJŮ ČR A ANNO
  • PŘÍPRAVA ZÁKONA O NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
  • AKTIVNÍ ZAPOJENÍ NNO DO PŘÍPRAVY ZÁKONA O NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH


PARTNERSTVÍ S VEŘEJNOU SPRÁVOU

Náměstek MPSV Marián Hošek ve svém úvodní vystoupení mimo jiné řekl, že největší problém spočívá v tom, že veřejná správa nemá postačují finanční prostředky odpovídající potřebám rozvíjejícího se neziskového sektoru. Řekl také, že neziskový sektor se musí zúčastňovat celého procesu definování poptávky a nastavení opatření, která povedou k jejímu uspokojení. Tento princip se snaží zachovávat MPSV, a každým rokem se snaží zvyšovat procentní podíl NNO, které poskytují sociální služby. Zejména služby sociální prevence však zůstávají v pozadí priorit veřejné správy, protože nepřinášejí okamžitý efekt. Řešením je nastavení partnerství a trvalá diskuse, stejně jako v komunitním plánování sociálních služeb.

Řekl, že je potřeba, aby pravidelně a na všech úrovních probíhala aktivní diskuse o financování neziskových organizací. Neměla by to být formální diskuse, ale měla by zohlednit zejména princip delší udržitelnosti financování, tedy jakým způsobem udržet služby do budoucna.

V nejbližších dnech budou vyhlášeny výzvy OP LZZ k podávání projektů financovaných z ESF. Jednou z podporovaných oblastí je budování partnerství mezi veřejnou správou a nestátními neziskovými organizacemi, a doporučuji, abyste právě tuto oblast využili k nastolení partnerství, a diskuse, a tvorbě rozpočtů pro financování neziskových organizací.

V odpověď na otázku financování sociálních služeb, řekl pan poslanec D. Kafka, že souhlasí s principem, že některé služby jsou pro občany ze zákona zdarma, a že záležitost financování těchto služeb spadá pod komunitní plány obcí a krajů, které nastavují potřebnou síť těchto služeb. Uvědomuje si však také problém zneužívání příspěvků na péči.

DECENTRALIZACE FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB

Na dotaz ohledně decentralizace finančních zdrojů do krajů odpověděl Marián Hošek, že MPSV přenáší odpovědnost na kraje. Důvodem je zejména to, že stát – MPSV – nedohlédne naroveň krajů a obcí a nemůže efektivně dotace rozdělovat. Pravidla pro rozdělování dotací budou dána metodikou, kterou tvoří MPSV. Velmi důležitým principem bude kvalitně zpracovaný střednědobý plán sociálních služeb, postavený na diskusi, jak rozvíjet sociální služby Jsou kraje, které již nyní vytvářejí víceleté dotační tituly a mají kvalitně zpracované střednědobé plány. O tomto návrhu zákona bude probíhat široká diskuse, kterou plánuje MPSV na podzim tohoto roku.

DAŇOVÉ ASIGNACE

Bohumil Sobotka, předseda rozpočtového výboru PSP ČR, ve svém vystoupení zvedl opět téma daňových asignací. Vzpomenul Maďarsko a Slovensko, kde tento systém funguje, a podporuje předložení takové novely zákony o daních z příjmu, která by umožnila daňové asignace v ČR. B. Sobotka by tímto chtěl otevřít debatu o zavedení daňových asignací. B. Sobotka řekl, že by rád připravil věcný záměr tohoto zákona, otevřel o něm diskusi, a ještě v tomto období by rád předložil poslaneckou iniciativu: „Pokud bychom letos připravili věcný záměr, a předložili bychom ho v příštím roce, mohl by zákon o daňových asignacích začít platit od 1.1.2010.“
Poslanecká iniciativa je pro prosazení tohoto zákona vhodná, protože Ministerstvo financí, ani vláda tuto myšlenku nyní nepodporuje.
B. Sobotka vyzdvihl problémy spojené s diskuzí o daňových asignacích:

1. Kolik by měli občané poskytnout v daňových asignacích: 1– 2% jako na Slovensku a Maďarsku? 2. Komu – kdo by měl být oprávněn, aby se mu tyto asignace poskytovaly? Jistě NNO – ale jaké právní formy, jaká občanská sdružení? Určitě nebude problém u nadací, nadačních fondů a o.p.s.. Problém je v nízké transparentnosti občanských sdružení a široké škále činnosti občanských sdružení. Pokud to budou občanská sdružení, pak to mohou být i marketingově zajímavá občanská sdružení působící ve sportu, a budou mít asi „náskok“. B. Sobotka zdůraznil, že bychom měli dobře stanovit kritéria – např. délka existence organizace, míra její transparentnosti. Po dotazu upřesnil, že by církve, minimálně účelová zařízení církví, měly být také mezi příjemci daňových asignací. 3. Do jaké míry zavedení toho principu ovlivní dotační tituly veřejné správy? „Rozumím tomu tak, že by daňové asignace neměly nahrazovat stávající dotace“, řekl B. Sobotka. 4. Stávající daňové úlevy pro dárce by možná měly být nahrazeny daňovými asignacemi, a tento názor bude zastávat MF, ale názor NNO bude asi opačný.

V diskusi však pan Rudolf (ANNO) upozornil na to, že zkušenosti ze Slovenska ukazují, že náklady na marketingovou kampaň jsou u organizací skoro tak vysoké, jako se jim podaří získat z daňových asignací. Zároveň došlo ke zkrácení dotačních titulů, a to ve výši, která odpovídá získaných daňovým asignacím. Ve svém důsledku na zavedení daňových asignací neziskové organizace prodělaly.

M. Černá (SKOK) předpokládá, že daňové asignace budou doplňovat bílá místa ve financován NNO zejména na regionální a lokální úrovni. Upozornila na to, že návrh zákona o daňových asignacích byl již několikrát předložen z Fóra dárců, od roku 2001, a byla by ráda, kdyby se NNO mohly podrobně seznámit s nově navrhovanou předlohou. Požádala B. Sobotku o poskytnutí návrhu zákona k diskusi a k projednání ve Výboru pro legislativu a financování Rady vlády pro NNO. B. Sobotka potvrdil, že jeho zájem je navázat na tyto aktivity, převzít je a spolupracovat s Fórem dárců, a konzultovat je tak, aby se dobře připravený návrh dal prosadit.

UDRŽITELNOST PROJEKTŮ FINANCOVANÝCH ZE ZDROJŮ EU

Na otázku udržitelnosti projektů nyní podporovaných ze zdrojů Evropské unie, B. Sobotka odpověděl, že by vláda měla udělat analýzu, které projekty stojí za to, aby pokračovaly. Tato analýza by měla proběhnout asi v roce 2011, a měla by probíhat v jednotlivých resortech. Na základě toho by vláda přizpůsobila své dotační programy, aby nejlepší projekty pokračovaly. A tímto způsobem by mohly postupovat i kraje.

Paní Morávková, ANNO, upozornila také na to, že se v tomto období zvýšil nárůst administrativy na evropských projektech, kdy čas strávený nad administrativou projektu je minimálně 50%, ale až 75%. Je to problém nejen neziskových organizací, ale i obcí. Z toho plyne, že peníze určené na veřejně prospěšné služby v obcích se rozplývají v náruči byrokracie. Řekla, že problém administrativní náročnosti a udržitelnosti projektů by se mohl zohlednit také v připravovaném návrhu zákona o NNO. Paní ministryně Stehlíková k tomu sdělila, že o problému administrativní náročnosti a udržitelnosti projektů ví, a jedná s ministerstvem pro místní rozvoj.

PROBLÉM FINANCOVÁNÍ STŘEŠNÍCH NNO

Pí. Květa Morávková, ANNO Libereckého kraje, zdůraznila, že zde zastupuje právní formu, která je opomíjena v dotačních titulech veřejné správy – a to zájmová sdružení právnických osob neziskově zaměřená. Přitom tato sdružení dělají informační servis a platformu pro setkávání NNO. Zdůraznila, aby se na tuto kategorií právnických osob nezapomínalo.

VÍCELETÉ FINANCOVÁNÍ NNO

Pan Ježek, ministerstvo financí, odpověděl na dotaz ministryně Stehlíkové, zda by MF mohlo podpořit víceleté financování neziskovým organizacím. Řekl, že MF se tomu nebrání, jenže nelze vyjmout jednu linii financování, pokud se ostatní rozpočet plánuje na jeden rok. Určitý průlom byl učiněn tím, že se nyní připravuje i rozpočtový výhled, nyní již na léta 2010 a 2011, který však není v dílčích položkách, ale ve výdajových agregacích.

NOVELA HERNÍHO ZÁKONA – MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ NNO

Pan Ježek, ministerstvo financí upozornil také, že ministerstvo financí připravuje novelu č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách ve znění pozdějších předpisů (zvaný někdy také jako tzv. „herní zákon“).

K této novele běží diskuse a připomínkové řízení, do kterého se můžete zapojit do 15.7.2008 pros­třednictvím webových stránek Herní zákon

ZISKOVOST A NEZISKOVOST JE TŘEBA ODDĚLIT

Pan Ježek, ministerstvo financí, připomněl, že před 15-ti lety už byl připravován zákon o NNO. Při projednávání tohoto zákona byl však zaveden pojem obecně prospěšná společnost, protože nikdo neuměl definovat, co je nezisková organizace. Je to 15 let stará zkušenost, kdy připravovaný zákon o NNO skončil jako zákon o o.p.s.

Ing. Kaplán, ANNO, apeloval na to, aby se na neziskové organizace nahlíželo jinak než na ziskové subjekty. Je to potřeba, aby nevznikaly podobné situace, jako v případě pražské kultury. Definici neziskových organizací by měl zavést připravovaný zákon o NNO. Poslanec Kafka v odpovědi zapochyboval o tom, zda je možné oddělit profitní a neziskové služby v kultuře.

P. Kubový, ANNO, zdůraznil, že je v současné době před námi také občanský zákoník, který je nově postaven a mohl by vyřešit hodně věcí. Poslanec Kafka potvrdil, že občanský zákoník není v současné době připraven pro projednávání ve sněmovně, není ještě v paragrafovém znění.

PODPORA ANGAŽOVANÉHO OBČANSTVÍ

Náměstek ministryně Stehlíkové, Ing. Kalvach, sekce pro lidská práva, zdůraznil, že je intenzivně podporován sekretariát RV NNO, aby mohl dělat dobrý servis při legislativním procesu, který se týká NNO a aby mohl poskytovat zázemí i při jednáních v dalších oblastech.

Řekl, že NNO hrají velkou roli při reflektování situace lidí ohrožených sociálním vyloučením a nebo při řešení negativní kompetenčních konfliktů v procesu komunitního plánování.

Řekl, že podpora neziskového sektoru je jednou z priorit sekce lidských práv. Otázku lidských práv je v moderní podobě chápe jako podporu angažovaného občanství a neziskového sektoru. Pro tuto myšlenku je pro nás příkladem přístup Švédska, jehož principy jsou nyní zpracovávány i na úrovni Evropské unie.

KONCEPCE PODPORY ROZVOJE NNO

Paní Kateřina Mannová, vedoucí sekretariátu RV NNO seznámila posluchače s Koncepcí podpory rozvoje NNO. Vyzvala k připomínkování SWOT analýzy neziskového sektoru.

SPOLUPRÁCE ASOCIACE KRAJŮ ČR A ANNO

Ředitel kanceláře Asociace krajů České republiky A. Mašek, ve svém vystoupení uvedl, že oblast samospráv zde byla často zmiňovaná. Kraje chtějí spolupracovat s neziskovým sektorem a potvrdilo to i setkání Asociace krajů v 23.5. Luhačovicích, kterého se zúčastnili i představitelé ANNO ČR. Na programu jednání byla spolupráce mezi ANNO a Asociací krajů v ČR. Kraje budou určitě chtít mít své partnery na úrovni krajů, nebo již dnes spolupracují.

Dalším bodem jednání byl návrh na společný postup vůči MMR v oblasti operačního programu Technická pomoc, který má sloužit k informování a zvyšování absorpční kapacity v krajích.

Kraje podporují myšlenku střešního zákona, který definuje neziskový sektor a zajistí jeho transparentnost.

P. Žárský – ANNO Zlínský kraj – vznesl podnět, aby kraje mezi sebou sdílely dobrou praxi při financování NNO v evropských projektech, kdy některé kraje nastavují mnohem lepší podmínky než jinde. P. Mašek může tento podnět pracovní skupině, která koordinuje postup krajů, ale obává se, že situace je již daná nastavením v ROP. Asociace je krajů je zatím jen místem, které koordinuje a hájí společné zájmy. Financování v ROP asi nemůže Asociace ovlivnit.

P. Čepelku zajímalo, jak je pokračováno v projektech, které v rámci Opatření 3.3 SROP v minulém období nastartovaly mezisektorovou spolupráci v krajích. Na tuto otázku nemohl p. Mašek odpovědět. K. Morávková dodala, že je potřeba se inspirovat v krajích, která udržela partnerství po skončení projektu 3.3 SROP. P. Černý, Výbor pro regiony Rady vlády pro NNO, zdůraznil že se výbor otázkou partnerství intenzivně zabývá.

P. Mašek navrhuje pokračovat v dialogu mezi Asociací krajů a ANNO, abychom našli společné postupy a oblasti spolupráce. Vhodnou příležitostí je jednání Rady Asociace krajů, které proběhne v září 2008. Na toto jednání by mohlo ANNO v ČR připravit podklady k projednání.

Paní ministryně Stehlíková vnímá problematiku partnerství v krajích jako důležitou a bude jednat na začátku července s předsedou výboru pro regiony, Romanem Hakenem o této otázce.

PŘÍPRAVA ZÁKONA O NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH

Paní ministryně Džamila Stehlíková informovala o tom, že jednou z priorit Rady vlády o NNO je připomínkování a příprava zákonů, které ovlivňují život neziskových organizací.

Navíc RV NNO spolupracuje na vytvoření a předložení věcného návrhu zákona o NNO. Není záměrem zrušit kterýkoli již existující speciální zákon, ať již zákon o občanských sdruženích, ops., nebo dalších, které upravují již fungující NNO.

Cílem je vytvořit střešní zákon jako obecný rámce pro práci NNO. Ten je velmi důležitý, protože chceme definovat neziskový sektor z hlediska veřejné prospěšnosti, nejen z hlediska právních forem, jak je tomu dosud.

Tím navazuje připravovaný zákon na nově navrhovaný občanský zákoník. Nově připravovaný zákon by však měl veřejnou prospěšnost přesněji vymezit.

Dále by měl zákon upřesnit povinnost registrace NNO ve veřejných rejstřících a financování a daňového zvýhodnění veřejně prospěšných organizací.

Zákon se také bude týkat partnerství, protože by měl definovat přístup veřejné správy k neziskovému sektoru.

Nově vytvořený zákon by neměl omezovat nebo směrovat neziskový sektor, ale měl by určit právní rámec, který bude zajišťovat rozvoj neziskového sektoru.

Paní ministryně zdůraznila, že již nyní se na přípravě podílejí členové výborů Rady vlády NNO, jako lidé, kteří se v neziskovém sektoru pohybují téměř celý život. Vycházejí i z příkladů ze zahraničí. Připravené zadání bude předložené i širšímu okruhu neziskových organizací, pravděpodobně nejpozději na podzim tohoto roku.

Dosud není rozhodnuto o tom, zda bude nebo nebude další právní forma neziskové organizace, ještě organizačně náročnější než o.p.s., které by mohly fungovat jako poskytovatelé sociálních, zdravotních nebo kulturních služeb. Zde se střetávají dva názory, kde jeden z nich říká, že by stačilo novelizovat zákon o o.p.s, a druhý říká, že je potřeba ještě sofisitkovanějších neziskových organizací. V této souvislosti je třeba uvést, že vláda zamítla dvakrát návrh zákona, který by vymezoval nový typ neziskové organizace, s tím, že jde jen o novelu stávajícího zákona o o.p.s.

Pan Kubový, ANNO Plzeňského kraje, ocenil jedinečný přístup paní ministryně v oblasti podpory NNO a zapojení neziskového sektoru do přípravy koncepce rozvoje.

Zdůraznil však, že je nutné zkoordinovat postup přípravy zákona o neziskových organizacích s připravenou novelou občanského zákoníku.

Paní ministryně uvedla, že občanský zákoník byl již předložen do předběžného připomínkového řízení, ale že zde je veřejná prospěšnost definována velmi obecně. Poděkovala za připomínku a potvrdila, že RV NNO má tým právníků a odborníků, zástupců NNO, kteří mají přehled o právních normách tak, aby byly dobře sladěny. Dále uvedla, že je také výborná spolupráce RV NNO s ministerstvem spravedlnosti a ministerstvem vnitra.

Připomínky a podněty připravovanému zákonu mohou neziskové organizace již nyní posílat na adresu ANNO, nebo sekretariátu RV NNO, připomněl pan K. Schwarz.

Pan K. Schwarz uvedl, že rozprava o zákoně se bude odvíjet i tím směrem, aby vyrovnal příležitosti nestátních neziskových organizací a neziskovek, které jsou zřizovány státem nebo kraji.

Paní K. Morávková upozornila také na to, že je potřeba pečlivě provázet návrh zákona o NO celým legislativním procesem, aby nebyl znehodnocen pozměňovacími návrhy ve sněmovně.

Pan poslanec Tejc nabídl pomoc poslaneckých klubů při přípravě zákona o neziskových organizacích, tak aby byl zákon kvalitně připraven po stránce právní.

AKTIVNÍ ZAPOJENÍ NNO DO PŘÍPRAVY ZÁKONA O NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH

Paní ministryně několikrát podtrhla, že je potřeba, aby se NNO z praxe zapojily do přípravy zákona o NO, aby byl připraven co nejkvalitněji a v konsensu. Zdůraznila, že například nové formy financování NNO, nebo jiné právní úpravy v zákoně o NO, vyjdou přímo z návrhů získaných od NNO.

Na otázku pana Rudolfa, ANNO, zda přichází s nějakou vizí, co by mělo v zákoně být, paní ministryně odpověděla: „Spíš já bych se měla zeptat, s jakou vizí přicházíte. Tato forma je správná. Know-how je vás, ne u ústřední státní správy“. Zákon o NO musí vznikat zdola a ne z pera několika legislativců, zdůraznila.

Příprava zákona o neziskových organizacích podléhá usnesení vlády č. 877, z 13.8.2007, o hodnocení obecných dopadů regulace. Na základě tohoto usnesení je potřeba předem vyhodnotit, co připravovaný zákon přinese, zda je potřeba, a zda NNO neohrozí. Podstatou procesu hodnocení (tzv. RIA) je zapojení dotčené veřejnosti, tedy neziskových organizací, do procesu. Tento postup se právě rozbíhá tím, že pracovní skupina lidí aktivních ve výborech Rady vlády NNO připravuje základní teze pro návrh zákona. Ty pak budou projednány na kulatých stolech, které se budou konat v každém kraji na podzim tohoto roku. Na kulatých stolech budou diskutovány problémy NNO, a navrhovány postupy jejich řešení, přičemž tyto podněty budou zohledněny v připravovaném návrhu zákona. Při projednání zákona budou spolupracovat Centrum pro komunitní práci, ANNO v ČR a Fórum dárců. Zájem na spolupráci je i ze strany Výboru pro regiony Rady vlády pro NNO, jehož členy jsou zástupci všech krajů.

Zpracovala Pavla Oriniaková, CpKP, pavla.oriniako­va (at) cpkp.cz